Jännä nähdä miten dietin aloittaminen on myös hyvä pysäyttävä elementti ajatellen kipua.Keskittyyy niin kovasti tähän, joten kipu on taka-alalla :)  Kaksi päivää takana ja ei ole ollut ongelmaa. Tällähetkellä kyllä palelee ja väsyttää, mutta ei ole ollut nälkä kertaakaan eikä edes mielitekoa, se on outoa.

Ajattelin kirjata tähän mitkä on tavoitteeni.

Lopullinen tavoitteeni painon suhteen on, se että pysyisin normaalipainon rajoissa. Missään vaiheesa ei painoni nousisi yli 80kg, se on päätavoite. Silloin tiedän, että painoni on terveydellisesti normaalipainossa, eikä aiheuta tai ole riski minun terveydelleni ja etenkin nyt selälleni.Tavoite painoni on 75kg. Olen 179cm pitkä.

Painoni on vaihdellut suuresti. Olen aina paininut painoni kanssa. Koulukiusattuna sain sen leiman iäksi, että olen lihava. Olin todella yllättynyt , kun aikuisiässä tajusin, että ei minulla kuitenkaan ole koskaan ollut ylipainoa kuin maximissaan se kymmenisen kiloa, jos ei raskauksia ja niiden aiheuttamia kiloja lasketa. Silti minulla ollut aina se leima, että olen valtava..

 

Sain parikymppisenä painoa ekaa kertaa hiilihydraatit jättämällä pois todella nopeasti, todella rajusti. Ensimmäistä kertaa elämässäni olin hoikka painoin 68kg, mutta voin todella huonosti.Painon noustessa 72kiloon rupesin vasta voimaan paremmin ja sitten tulinkin ekan kerran raskaaksi. En ole koskaan harrastannut liikuntaa nuoruudesani, vasta 7vuotta sitten aloitin liikkumaan. 

Raskausajat x3 ovat olleet minulle sitten räjähdysmäisiä painon suhteen,+45, +35 ja +30kg, mutta pääosin raskauskilot olen saanut vuoden sisällä aina pois. viimeisimmässä raskaudessa oli lähtöpaino jo +10kg enemmän. 

Liikunnan löysin siis vasta 7-vuotta sitten. Samalla kun aloitin liikkumaan teki se painossani suuren nousun ja minä kun luulin , että se tippuisi.Silti mulle meni pienemmät vaatteet. Silloin rupesin ekaa kertaa tajuamaan, että ei pelkkä vaakanumero kerro kaikkea, eikä terveys ja hyvinvointi todellakaan ole kiinni siitä vaakanumerosta. Nuorin tyttäreni syntyi 6-vuotta sitten, sain raskaukilot hyvin pois ja vähän enemmänkin pääsin 80kiloon ja siinä sitten nämä vuodet yrittänyt epätoivosesti päästä lähemmäs 75 alkavaa kuin yli 80 :) ja tätä jojoilua sitten on ollutkin. ja tän haluaisin katkaista. Olen yrittänyt löytää oikean elämän tavan, ja pyrkiä pois siitä, että vedetään pikakuureja..ja saada tuon painonvaihtelun esim. viiden kilon sisään. Tiedän, että kesällä / jouluna tulee hetkiä jolloin paino nousee hetkellisesti, mutta kun runko onkunnossa pitäisi tuollaiset notkahdukset nopeasti tasaantua.

Liikunnalla on iso osa kaikkea.. sen huomaa siinä vaiheessa jos ei pysty liikkumaan niin kuin ennen.Liikunta vaikuttaa kroppaan niin paljon. Järetön muutos mikä mulla on viimekesästä.. kun 7kk olin töissä ja  liikuin n. 6xviikoss ja söin suhkot terveellisesti. Paino laski hitaasti, mutta varmasti ja kroppa oli ns. tasainen...ihan toisenlainen kuin mikä nyt on . Kaikki mitä mulla on mahassa, jaloissa takamuksessa on pelkkää löysää, mikään ei pysy ryhdissä. Olo on kuin oottaisin lasta, maha pömpöttää edessä, mikään ei ole ryhdissä. Tunne/ olotila on paljon suurempi , kuin +10kg.

Nyt on sen takia tehtävä jotain..ja koska nyt ei pysty sillein liikkumaan kun yleensä, on todella tärkeä katsoa mitä suuhun laitttaa. Musta  tuskin koskaan tulee oikein kiinteää kroppaista, en ole ikinä niin liikuntaa harrastanut, että varmati ilomakkarat mua seuraa aina, eikä se haittaa,kunhan ne makkarat menee sujuvasti housuun, eli vaatteet istuu  ja on hyvä olla se on pääasia!!

Virheistä oppii ja nyt opin varmasti monta asiaa.. ja uskon ja toivon, että nyt kun painoni saan alle 85kg niin se on viho viimeinen kerta! sitten seuraava askel on saada se pysyvästi alle 80kg!

Näillä mennään, eikä vaan meinata ;)